La concreció metodològica marina inclou:
- Uns objectius generals
- Uns continguts educatius que bàsicament fan referència a:
- Ecosistema marí (característiques dels ecosistemes aquàtics, espècies, contaminació...)
- Tècnica de la navegació (nusos, rumbs, meteorologia orientació ) i reparació d’embarcacions.
- Seguretat en activitats nàutiques
- La vida de la gent del mar (ports, llotges, història de la navegació, llegendes...)
- Història de l'Escoltisme marí
Els continguts educatius es seqüencien en tres etapes de progressió que anomenem:
- Grumet (integració)
- Remer (participació)
- Timoner (animació)
Els tres eixos de l’escoltisme marí son:
- Ecosistema
- Navegació
- Cultura i tradició catalana relacionada amb el món del mar.
AMBIENTACIÓ I METODOLOGIA DE LES UNITATS
•Castors (6 a 8 anys): Aquesta unitat no rep una ambientació marina, la seva ambientació correspon al conte “Els petits amics del bosc”, malgrat això viuen l’ambientació marina de l’agrupament i realitzen activitats relacionades amb el món del mar i la navegació.
• Llops (9 a 11 anys): Aquesta unitat no rep una ambientació marina, la seva ambientació correspon al “Llibre la Jungla” però com els castors, viuen l’especialització de l’agrupament i realitzen activitats nàutiques. També poden desenvolupar especialitats marines.
• Raiers/Mariners ( 12 a 14 anys): La seva ambientació es basa en el món del mar. En aquesta unitat l'ambientació i les activitats relacionades amb el mar són bàsiques. També poden realitzar especialitats mrines. Gairebé tota la nomenclatura de la unitat és especialitzada.
- Nomenclatura general diferenciada
• Raiers /mariners
• Patrulles/tripulacions
• Guies de patrulles /pilots
• Subguies de patrulles /co-pilots
• Aventura / travessia
• Aventura / travessia
- Òrgans de funcionament i decisió
• Consell de patrulla /consell de tripulació
• El Consell de raiers / Mariners.
• Assemblea de Secció / Assemblea de Mariners.
• El Rodaveu de la Secció / Consell de Coberta.
• La vetlla de “Ràpids” / Consell del Mar.
- Àrees de desenvolupament
• Tram del Tribet / Orsa (Àrea de desenvolupament intel·lectual i cognitiu)
• Tram de la Corda / Escota (Àrea de desenvolupament social i interpersonal)
• Tram del Rem (Àrea de desenvolupament físic i psicomotriu)
• Tram de l’Estatge / Gènova (Àrea de desenvolupament afectiu i emotiu)
• Tram del timó (Ârea de desenvolupament del caràcter)
• Tram del timó (Ârea de desenvolupament del caràcter)
- Etapes de Progressió
• Rai de l’Aguait / Grumet
• Rai de l’Acció / Remer
• Rai de la Destresa / Timoner
• Pioners (15 a 17 anys): El poble Víking com a representació d’un poble d’intrèpids navegants i pioners en el descobriment de moltes zones és l’ambientació d’aquesta unitat. Bona part de la nomenclatura és especialitzada i una de les diferències bàsiques és que es compta amb grups estables anomenats “flotes”.
- Nomenclatura general diferenciada
- Empresa/ Expedició
- Òrgans de funcionament i decisió
- Assemblea d’unitat / Assemblea vikinga
- Rodaveu / Consell d’Odín
- Consell de Wallhala
- Consell de Wallhala
- Etapes de progressió
- Cim del compromís / Grumet
- Cim de la responsabilitat / Remer
- Cim de la Gestió / Timoner
• Clan (18 a 20 anys): El servei en activitats nàutiques és l'eix bàsic de funcionament de la unitat.
- Nomenclatura general diferenciada
- Pla de ruta / Pla de rumb
- Etapes de progressió
- Fita de la Formació / Grumet
- Fita de la descoberta / Remer
- Fita de l’experiència / Timoner
COM ÉS EL DIA A DIA D’UN AGRUPAMENT MARÍ?
Mitjançant els jocs, tallers i dinàmiques es treballen diferents aspectes com la cooperació, el treball en equip, la descoberta de la natura... tot això durant les reunions al cau i les excursions.
No totes les activitats dels escoltes marins son marines, es poden aprendre moltes coses durant l’hivern.
Els escoltes marins anem d’excursió a la muntanya, fem activitats al nostre barri o poble...i a més a més, fem activitats relacionades amb el món del mar!
Les nostres activitats es basen en els centres d’interès dels infants i joves.
És per això que una de les activitats més importants i que s’adapta a cada unitat és el projecte.
L’objectiu bàsic d’aquests projectes és aprendre a treballar per aconseguir una fita, superant-se amb responsabilitat i esforç i potenciant la convivència elaborant i treballant per un objectiu comú.
Les activitats més intenses son els campaments. Durant els campaments es posen en pràctica totes les coses apreses durant el curs i s’aprenen moltes coses noves, gràcies al contacte amb la natura i concretament el mar.
Els escoltes marins intentem fer els nostres campaments a prop de rius, llacs o el mar.
• Els agrupaments son associacions sense ànim de lucre i els seus caps son voluntaris.
• Els infants i joves participants paguen una quota per tal de ser socis/es de l’agrupament i poder participar de les activitats educatives.
• Les quotes que es paguen serveixen per pagar el material didàctic, les assegurances, el manteniment del local, etc.
• Els agrupaments reben subvencions de l’administració pública pel seu funcionament ordinari o per projectes concrets.
• Els caps i els infants i joves busquen subvencions per tal de poder fer viables els seus projectes o adquirir material nàutic.
• Els campaments d’un agrupament marí no costen més que les colònies de l’escola.
• I després del Clan (+ 20 anys)?:
si no disposes de temps o no tens ganes de formar part de l'equip de caps a una de les unitats, però segueixes tenint ganes de fer escoltisme al teu ritme, doncs existeixen els escoltes adults. Nosaltres l'Associació d'Escoltes Marins Vells Llops de Mar, som una d'aquestes associacions d'escoltes adults.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada